dit was onze informatiefiche:
Novartis is een Zwitsers bedrijf. Het produceert en verkoopt voornamelijk medicijnen. De hoofdzetel bevindt zich in Basel. Er zijn ongeveer 100.000 werknemers werkzaam voor het bedrijf.
Het bedrijf produceert medicijnen voor verschillende kankers, ADHD, diabetes en andere aandoeningen. Hun doel is vooral om op grote schaal te investeren in onderzoek en ontwikkeling, om zo steeds opnieuw nieuwe en vernieuwende geneesmiddelen de markt te kunnen brengen om de mensen te verzorgen, pijn te verzachten en de levenskwaliteit te verbeteren.
Novartis zit ook in België, met de hoofdzetel in Vilvoorde.
Info architect
Diener & Diener is een groep architecten uit Basel die vernieuwing brengen in de hedendaagse, Zwitserse architectuur. Het bureau werd in 1942 opgericht door Marcus Diener. Na de Tweede Wereldoorlog groeit het succesvol uit. Vanaf 1978 gaat Roger Diener bij zijn vader werken. Samen met heel wat anderen vormen ze een hechte groep die werkt onder de naam ‘Diener & Diener’. Bij zijn eerste projecten onderzoekt Diener de spanning tussen stedenbouw en architectuur en ontwikkelt hij vanuit die spanning zijn eigen architectuuropvatting.Hij wil een grootschalige en totale stedelijk ordening. Voor Diener & Diener is de idee en de perceptie van het gebouw belangrijk, belangrijker zelfs dan de oppervlakte van het gebouw. De bouwblokken van Diener & Diener zijn eenvoudige, sterke volumes. Vensters spelen een belangrijke rol. Door hun vorm, afmetingen en hun afstand tot elkaar zorgen ze voor de expressie van het gebouw. Bovendien hebben ze invloed op de ruimtelijkheid, op de manier waarop de bewoners hun omgeving ervaren. Doorgaans hebben zijn woningen open plattegronden, opgedeeld in ongeveer allemaal dezelfde kamer afmetingen. De architectuur is gericht op goed functioneren en een directe zinnelijke ervaring van het gebouw. Hij maakt zoveel mogelijk gebruik van de standaard bouwmaterialen. Detaillering is van groot belang. Dit alles getuigt van een grote betrokkenheid bij de concrete woonervaring. De ingehouden vormen bij Diener & Diener refereren aan het naoorlogse modernisme, maar tegelijkertijd roepen ze ook iets gewoon en simpel op.
Marcus Diener Roger Diener
24 sept, 1918 ( Basel), † 2 aug 1999 geboren 1950
Stijlkenmerken
Dit gebouw heeft als stijlkenmerk het deconstructivisme.
Het deconstructivisme is een eigentijdse stroming in de architectuur die ervan uitgaat dat de maatschappij verwarrend en onzeker is. Deconstructivistische architecten nemen de chaos, fragmentatie, onzekerheid en veranderlijkheid als uitgangspunt voor hun ontwerpen. Men probeert dit dan ook goed in haar bouwwerken te laten zien. Sfeer speelt een grote rol in het gebouw. Een deconstructivistisch gebouw lijkt op het eerste gezicht te spelen met de wetten van de zwaartekracht, maar deze voldoet er toch aan. ‘verstoorde perfectie’ is een goed synoniem voor deze stijl.
Vormentaal/Gevelstudie
De buitenkant van Novartis is ongewoon: gemaakt uit verschillende ‘areas’ van gekleurd glas in verscheidene lagen. Vanop afstand lijkt het alsof de verschillende panelen bewegen, het lijkt of er verandering in de gevel zit zoals bij een kameleon. Van dichterbij zie je dat het glas in 3 lagen over elkaar heen geconstrueerd is, de ene laag achter de andere, verankerd aan verticale buizen. Het glas creëert een ruimte en diepte en vervaagt tegelijkertijd de grenzen tussen binnen en buiten. Het is een patchwerk van gekleurd glas aan de buitenkant van het gebouw. De gevel van het gebouw is 85 meter lang. Achter de glazen muur bevinden zich balkonachtige loopgangen. Aan de voorgevel die op het zuiden gericht is, werd door de landschapsarchitect ‘Vogt’, een wintertuin met exotische beplanting aangelegd.
Materiaalgebruik
De verschillende lagen glaspanelen binnen en de grote gekleurde buiten rond het gebouw zorgen voor beweging en licht op alle uren van de dag in verschillende weercondities.
Binnenin zorgen elegante combinaties van werkeilanden in combinatie met open ruimtes voor concentratie bij het werk. Er is een grote variëteit voorzien van werk- en vergaderdomeinen.
Op de vloer van de 3000 m2 kantoren werd gebruik gemaakt van Ruckstuhl woltapijt ‘Rep’ voor zwaar gebruik. Voor de 4500 m2 restaurant werd gekozen voor het gemakkelijk te onderhouden wollen ruckstuhl tapijt ‘Flatwool Stripe’.
Een sculpturale slingerende houten trap van notenboomhout verbind de vier verdiepingen van het gebouw. De ingang heeft een zwart-grijze marmeren vloer. Bureaumeubelen van Charles en Ray Eames zorgen voor het design, net zoals we in het café lederen Rietveld zetels terugvinden. Grote schuiframen bieden toegang tot de Arcade. Er werd gekozen voor homogeen licht met bijzonder accenten.
‘Büro LichtKunsLicht’, met vestigingen te Berlijn en Bonn (stad in Duitsland) ontwikkelde voor de open bureauruimtes een indirect lichtsysteem waarbij lichtpunten in het meubilair geïntegreerd werden. De kasten zijn 1,90m hoog en hebben verdiepingen met aan de bovenkant een indirecte verlichting. In de besprekingsruimtes en op 1 persoonsarbeidsplaatsen bevinden zich pendelluchters die aangeven waar de personen zitten.-voor het café werd er verlichting ontworpen door ‘Wiener Atelier Pichelman’: in een uit het plafond uitgesneden opening worden 65 dim bare gloeilampen voorzien.
-In de besprekingszaal vinden we een combinatie van 2 verlichtingswijzen. Grote klokvormige pendelluchters van lichtdesigner Ingo Maurer zorgen voor warm licht op de grote tafels. Deze pendelluchters kunnen omhoog gehaald worden voor presentaties met de beamer.
Functionaliteit/organisatie
Eén van de eisen was de communicatie, creativiteit en samenwerking van de werknemers te bevorderen door een esthetisch en functionele aanpak van het design van de werkplek. Zowel binnen- als buitenruimtes zijn open, transparante en flexibele ruimtes die samenwerken in een team bevorderen. Het is een concept met werkeilanden van vier personen, vele open ruimtes en voor met vier rustig te vergaderen kan men terecht in glazen transparante glascabines.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten